A CATL hivatalosan is cáfolta a leépítésekről szóló híreket, míg a Nemaknál sztrájk lehetősége merült fel – összefoglaló a 27. hét eseményeiről.

Miközben a CATL debreceni üzeméről leépítési hírek kaptak szárnyra, a vállalat éppen az ellenkező irányba mozdult el: létszámbővítést, technológiai tudástranszfert és ütemterv szerint haladó beruházásokat jelentett be. A hét további fontos eseményei között megtalálható a Polestar első európai gyártása Kassán, Budapest elektromosbusz-flottájának fejlesztése, az üveggyapotgyártás újraindítása Szerencsen, valamint a győri Nemaknál fokozódó bérvita. Összegyűjtöttük a legfrissebb járműipari híreket; a kiemelt témákra kattintva részletesebben tájékozódhat.
A CATL határozottan visszautasította azokat a híreszteléseket, amelyek csoportos leépítésekről szóltak a debreceni gyárával kapcsolatban. A világ vezető akkumulátorgyártójaként a vállalat megerősítette, hogy nem csupán nem csökkenti, hanem éppen ellenkezőleg: bővíti a magyarországi munkavállalói létszámot. Jelenleg már több mint 800 főt foglalkoztat, és a jövőbeli terveik között további növekedés szerepel. A kínai szakemberek debreceni jelenléte kizárólag a technológiai tudás átadására irányul, nem pedig a hazai munkavállalók helyettesítésére.
Eközben a vállalat új gyártási modellt vezetett be Kínában: a Seres autógyártó csungkingi üzemén belül saját akkumulátorgyártó egységet létesített. Ez a "factory-in-factory" koncepció gyorsabb gyártást, szorosabb együttműködést és fejlettebb technológiát tesz lehetővé. Az itt készülő Aito márkájú járművekben a legújabb CATL akkumulátorok kapnak helyet, köztük nátrium-ionos verzió is, amely néhány perces töltési időt ígér.
A Volvo új korszakot nyit Szlovákiában, hiszen 2026-tól Kassa mellett indul el a kizárólag elektromos autókat gyártó üzeme, évi 250 ezer autós kapacitással és mintegy 3300 munkahellyel. A gyár nemcsak a Volvo modelljeinek, hanem a szintén a Geely Csoporthoz tartozó Polestar SUV-jének, a 2028-ra várható Polestar 7-nek is otthont ad majd - ez lesz a Polestar első Európában készülő járműve.
Miközben a Volvo a jövő mobilitására koncentrál Európában, a múlt árnyai Németországban kísértik: a német közlekedési hatóság szerint a gyártó régebbi dízelmotorjaiban olyan eszköz található, amely torzítja a károsanyag-kibocsátási értékeket. A Volvo jogszerűnek tartja a technológiát, és jogi lépéseket fontolgat, ugyanakkor együttműködik a hatóságokkal. A KBA 18 hónapot adott a gyártónak az érintett 1700 jármű korszerűsítésére vagy kivonására.
Izgalmas fordulatot vett a közösségi közlekedés megújulása Magyarország fővárosában. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bejelentette, hogy a következő két év során közel 300 új autóbusz érkezik Budapestre, köztük több mint 70 elektromos meghajtású jármű, melyek között első ízben csuklós modellek is szerepelnek. A BYD elektromos buszai 2026 tavaszán állnak forgalomba, míg a korszerű dízel buszok egy része már 2025 nyarán megkezdheti működését. A célkitűzés az, hogy 2027-re a fővárosi járműpark 90%-a modern és környezetbarát technológiával működjön, ezzel is hozzájárulva a fenntartható közlekedés fejlődéséhez.
A közúti közlekedés mellett a vasúti rendszer is jelentős átalakuláson megy keresztül. A MÁV elindította 100 korszerű mozdony beszerzését, melyből már 30 megérkezett, és 24 már aktívan közlekedik. A Siemens Vectron típusú, 2-4 éves villanymozdonyok nemcsak modern megoldásokat kínálnak, hanem környezetkímélőbb üzemeltetést is biztosítanak, emellett a menetrendszerűség javításához is hozzájárulnak. Az új járművek fokozatosan átveszik a forgalmat, többek között a balatoni, békéscsabai és nyugat-magyarországi vonalakon, ezzel modernizálva a vasúti közlekedést.
Tizenhat év szünet után újra feléled az üveggyapotgyártás Magyarországon! A Masterplast és a lengyel Selena FM közös erőfeszítéseinek köszönhetően elkészült a szerencsi hőszigetelőanyag-gyár első próbaüzemi terméke. A 47,5 millió eurós beruházás eredményeként létrejött gyár 2025 harmadik negyedévétől tervezett üzemeltetése új lehetőségeket nyit meg a piacon, és hozzájárul a fenntartható építkezéshez.
A létesítmény évi 19 ezer tonnás termelési kapacitása lehetővé teszi, hogy több mint 100 munkavállalónak biztosítson munkahelyet. Nem csupán a belföldi keresletet szolgálja ki, hanem aktívan részt vesz az exportpiacok kiszolgálásában is. A beruházás során az állam 5,6 milliárd forinttal támogatta a projektet, amely hozzájárul a hazai ipar megerősítéséhez és elősegíti az energiahatékony építőanyagok szélesebb körű elérhetőségét.
A Vasas Szakszervezet sztrájkbizottságot alakított a győri Nemaknál, miután a bértárgyalások nem hozták meg a várt eredményeket, és a munkáltató egyoldalú döntésekkel, a dolgozók érdekeit figyelmen kívül hagyva, kedvezőtlen bérintézkedéseket vezetett be. A szakszervezet követelései között szerepel egy 6 százalékos alapbéremelés, amely április 1-jéig visszamenőleg érvényes lenne, valamint egy egyszeri 400 ezer forintos juttatás, amely minden munkavállalónak járna.