A Nio újonnan bevezetett akkucserélő hálózata révén akár a világ legnagyobb akkumulátorgyártójává is válhat.


Amennyiben az üzlet megvalósul, a CATL jelentős előnyökhöz juthat az akkumulátorcserélő hálózatának kiépítése terén, míg a Nio számára is kedvezőbbé válhat az út a 2025-re kitűzött nyereségességi célok eléréséhez.

A világ legnagyobb akkugyártója, a CATL, állítólag komoly tárgyalásokat folytat a Nio Power többségi tulajdonrészének megszerzéséről - ez utóbbi a Nio autógyártó leányvállalata, ami a cég komplett akkucserélő hálózatát üzemelteti. A Reuters szerint a sztori annyira előrehaladott, hogy a CATL korábban már jelezte: akár 2,5 milliárd jüant, vagyis 128 milliárd forintot is hajlandó lenne betolni a Nio Powerbe.

A CATL nem kíván nyilatkozni a legújabb fejleményekről, míg a Nio annyit osztott meg, hogy több befektetővel, köztük a CATL-leel is tárgyalnak, hogy közösen folytassák a világ legnagyobb akkucserélő hálózatának kiépítését.

A Nio bevételei folyamatosan növekednek, hiszen 2024-re 9 milliárd dolláros eredményt könyvelhettek el, ami 18%-os emelkedést jelent az előző évhez képest. Ugyanakkor a cég továbbra is jelentős veszteségekkel küzd: tavaly 3,1 milliárd dolláros mínuszt voltak kénytelenek elkönyvelni, míg az elmúlt öt év alatt összegyűlt veszteség már meghaladja a 10 milliárd dollárt. Ennek hátterében éppen az a különlegesség áll, ami a Nio erőssége is: az akkucserélő állomások kiépítése. Jelenleg több mint 3200 ilyen állomás működik, főként Kínában, és bár a rendszer hatékonyan működik, az üzemeltetése és kiépítése rendkívül költséges. Egyetlen állomás létrehozása körülbelül 155 millió forintba kerülhet, ebbe azonban nem számítanak bele az ingatlan költségek, a karbantartás és az akkumulátorok ára.

Amennyiben a Nio valóban túlad a Nio Power többségi részesedésén, az egyrészt jelentős készpénz-áramlást biztosítana számukra, másrészt pedig tehermentesítené őket számos kiadástól. Ezen felül ez a lépés hozzájárulhat ahhoz, hogy a Nio elérje ambiciózus célját: 2025 negyedik negyedévére szeretnék végre pozitív egyenleggel zárni.

A CATL szempontjából ez egy óriási lépést jelentene a saját akkucsere-álmaik megvalósítása felé. Az EVOGO nevű leányvállalatukat 2021-ben alapították azzal a vízióval, hogy 2030-ra az akkucsere váljon a villanyautók töltésének egyik legelterjedtebb módjává. Céljaik között szerepel, hogy 2025 végére 1000 állomást üzembe helyezzenek, középtávon pedig 10 ezerre növeljék ezt a számot, a hosszú távú terveik pedig akár 30-40 ezer állomás telepítését is magukban foglalják. Ha most sikerül megszerezniük a Nio Powert, máris 3200 működő töltőállomásuk lenne, mellyel gyakorlatilag dominálhatnának a piacon.

A két vállalat eddig is szoros kooperációban állt egymással: a Nio új, Firefly névre keresztelt almárkája már a CATL által kidolgozott akksicserélési szabvány alapjaira épül. Ha az üzlet létrejön, az jelentős változásokat hozhat a kínai elektromos járművek infrastruktúrájában - bár kérdéses, hogy az elmúlt 4-5 év tapasztalatai után éppen most lenne itt az ideje ennek a széleskörű elterjedésnek.

Related posts