Amikor a dolgok nem csupán használati tárgyak, hanem életre szóló társak lesznek: Két vállalkozó, akik elkötelezettek a fenntarthatóság mellett.

Jeney Orsolya, az Ursuslupus nevű upcycling-vállalkozás vezetője, egyedi megközelítéssel és szenvedéllyel dolgozik a fenntarthatóságért. Szlogenje - "A tudatos ember mindennapi megoldásai mögött valódi tapasztalat áll" - tökéletesen visszaadja a márka elhivatottságát a környezetvédelem és a kreatív újrahasznosítás iránt. Bálint Fru, a linesbyme.studio alapítója, szintén a fenntarthatóság és a kalligráfia világában mozog, és hozzájárul az esztétika és a tudatosság összekapcsolásához. Mindkét vállalkozó nem csupán gazdag múlttal rendelkezik, hanem folyamatosan fejlődnek és új lehetőségeket keresnek, hogy hitelesen képviselhessék értékeiket. Hogy mindez a mindennapokban hogyan valósul meg, arról ők maguk osztották meg tapasztalataikat.
Mikor döntöttetek úgy, hogy elindítjátok a saját vállalkozásotokat, és miért?
Jeney Orsolya: 2013-ban indítottam el az Ursuslupus projektet, és őszintén szólva, akkor még nem is sejtettem, hogy ez a kezdeményezés milyen hatalmas márkává és innovációs erővé fog nőni, sőt, egy új vállalkozás, az Upcycling Productions születését is elősegíti. Az Amnesty International Magyarország igazgatójaként dolgoztam, ahol egy rendkívül szűkös költségvetésből kellett újjáépítenem a szervezetet, megszerveznem a csapatot és sikeresen átvészelni a nehéz időszakokat. Ez a folyamat rendkívül megterhelő volt, és lelkileg is kimerített. Utólag visszagondolva, biztos vagyok benne, hogy a kiégés határán álltam.
2013-ban a férjem elvitt egy workshopra a Fishingen, ahol rengeteg különféle anyagdarab várt felfedezésre. Ezen a rendezvényen született meg az első fülbevalóm, amelyet biciklibelsőből és gumimatracból készítettem, és ez volt az a pillanat, amikor végre elégedett lettem a munkámmal. Közben észrevettem, hogy a kreatív tevékenység hihetetlenül megnyugtatóan hatott a lelkiállapotomra, így mindenképpen folytatni szerettem volna. A biciklibelsővel már régóta kacérkodtam, de eddig sosem tudtam, hogyan is kezdjek hozzá.
Így kezdődött minden. Először különböző fülbevalókat alkottam, majd pénztárcák, táskák és sok más kreatív tárgy következett. Amikor a készített darabok felhalmozódtak, úgy döntöttem, hogy létrehozok egy Facebook-oldalt, ahol megoszthatom őket, és ezáltal új motivációt nyerek a folytatáshoz. Azóta hatalmas fejlődésen mentem keresztül, számos új technikát sajátítottam el, amelyeket az upcycling világába ültettem át. Azonban egy dolog mindig is változatlan maradt: az alapvető célom az volt, hogy másokat is inspiráljak a környezettudatos életmódra!
Kislánykorom óta elbűvölnek a gyönyörű füzetek, a színes tollak és a ceruzák. Soha nem bújtam ágyba anélkül, hogy ne ültünk volna le anyukámmal, hogy tűhegyesre hegyezzük az összes ceruzámat. Mindig alaposan átvizsgáltam a tolltartómat, hogy minden egyes színes Stabilo tűfilc és illatos zselés toll a helyén legyen. Minden évben gondosan becsomagoltuk a füzeteimet és könyveimet csinos csomagolópapírba, majd matricát ragasztottunk rájuk, amire szépen ráírtam a nevemet. Ez a kis rituálé mindig különleges pillanatokat szerzett nekem, és a tanulás örömét még inkább fokozta.
Később a zsebpénzemet színes és gyönyörű levélpapírokra költöttem, amelyeken naponta leveleztem a legjobb barátnőimmel. Igazán szerettem naplót írni – sokat a mai napig megőriz anyukám –, és mindig is élveztem a jegyzetelést. Az ügynökségben még akkor is egy színes füzetet használtam a státuszom nyomon követésére, amikor már mindenki a notes alkalmazásra váltott.
A mozgalmas ügynökségi életből, ahol felsővezetői pozíciót töltöttem be, egy teljesen új életformára váltottam, miután megszületett a második gyermekem. Ez volt az első alkalom az életemben, hogy egy éven át nem dolgoztam, hanem csupán a velük töltött pillanatokra fókuszáltam. Úgy érzem, hogy ebben az időszakban talált rám a belső átalakulás, hiszen az életemet sokáig uraló, túlteljesítő, maszkulin oldalam fokozatosan háttérbe szorult. Két gyermekem és a sok önismereti munka hatására pedig egyre inkább felébredtek bennem a női energiák, amelyek új perspektívákat és lehetőségeket hoztak az életembe.
Teret adtam a lelassulásnak és az alkotás örömének, felhagytam azzal a kényszerítő igénnyel, hogy mindig mindent tökéletesen csináljak. Rájöttem, hogy a kísérletezés és a kreativitás nem csupán kikapcsolódást nyújt, hanem valódi felfedezés is. Így indult el a kalligráfia iránti szenvedélyem. Számos online és offline workshopon vettem részt, ahol amerikai és hawaii kalligráfusoktól tanultam a tradicionális és modern technikákat, valamint a kézi gravírozást és üvegfestést. Minden szabad pillanatomat kihasználva, a gyerekek mellett rengeteget gyakoroltam ezeket a csodálatos tevékenységeket.
Az Instagramon a nemzetközi kalligráfia közösség meglehetősen kicsi, de annál összetartóbb. Amikor csatlakoztam néhány komolyabb tanfolyamhoz, lehetőségem nyílt részt venni Discord csoportokban, ahol betekintést nyerhettem abba, hogyan dolgoznak a kalligráfusok az USA-ban, Kanadában és Angliában. Alkalmazott művészként részt vesznek különféle rendezvényeken, influenszerek által szervezett eseményeken, valamint stúdiómegrendeléseken. Számos kreatív feladaton dolgoznak, például termékek személyre szabásán, meghívók és ültetőkártyák készítésén stb.
Mivel itthon eddig nem sok tapasztalatom volt a személyre szabott megoldásokkal a szakmában, úgy döntöttem, hogy bemutatom ezt az izgalmas műfajt. A kapcsolati hálóm, amelyet a reklámszakmai múltam révén építettem, remek lehetőséget biztosított ehhez. Azonnal érdeklődést mutattak a PR-ügynökségek és számos márka, és szépen lassan elkezdtek érkezni a megkeresések. Most már PR-eseményeken személyre szabott ajándékokkal várom a vendégeket, amelyeket a nevükkel látok el, így egyedi és emlékezetes élményben részesülnek.
Fontos számomra, hogy a mostani eldigitalizálódott, elmagányosodott világban életben tartsuk az emberi kapcsolatokat, ahogy a gépelés mellett a kézírást és olyan ajándékokat, élményeket adjunk, amik életre szólnak és fenntarthatóak. Ha pl. egy rozsdamentes utántölthető tusfürdős flakont vagy egy vizespalackot perszonalizálok gravírozással, akkor azt gondolom, hogy arra motiválom a fogyasztókat, hogy újratöltsék azt ahelyett, hogy újabb és újabb műanyag csomagolásokat vásárolnak.
Úgy érzem, Orsival remek lehetőségeink nyílnak az együttműködésre. Számomra kiemelten fontos, hogy amit létrehozok, az egyszerre legyen letisztult, esztétikus és fenntartható. Orsival sokat agyaltunk azon, hogyan találhatjuk meg a közös utakat a vállalkozásaink között, és milyen egyedi, közös termékeket hozhatnánk létre. Ebből az együttműködésből született meg a személyre szabott, újrahasznosított charm ötlete, amely a molinók kreatív újraértelmezését jelenti.
Mennyiben volt fontos nektek, hogy saját lábra álljatok?
J.O.: Emberi jogi szakértőként dolgozom a civil szférában, így számomra természetes lépés volt, hogy az emberi jogok védelme mellett a fenntarthatóságért is elkötelezzem magam. Az Ursuslupus upcycling márkám mellett most már az Upcycling Productions (www.upcyclingproductions.earth) is a céljaim között szerepel. E két kezdeményezés egy közös értéken alapul: nem csupán a társadalom erőforrásait használom fel, hanem igyekszem vissza is adni belőlük. Az emberi jogi elveim és a hulladék csökkentésére tett erőfeszítéseim révén szeretném hozzájárulni ahhoz, hogy a világ egy kicsit szebb és élhetőbb hely legyen.
B.F.: Mindig is hajlamos voltam a maximalizmusra, de tisztában voltam vele, hogy két gyermek mellett nem tudnám visszatérni a reklámszakmában, különösen nem az ügyfélkapcsolati igazgatói szerepbe. Vagy a csapatom, valamint a munka nem kapna meg tőlem a szükséges 100%-os minőséget, vagy pedig a gyerekeimnek nem tudnék olyan anyukaként jelen lenni, amilyennek szeretném őket. Ez a helyzet folyamatosan azt az érzést keltené bennem, hogy "nem vagyok elég jó", amiből már elég tapasztalatot gyűjtöttem a gyerekkoromban.
Olyan munkát szerettem volna, amit ugyanúgy élvezek, ahogy a reklámszakmát élvezem, de kevesebb stresszel és több szabadidővel jár, közben mégis keresek vele valamennyi pénzt is. A linesbyme.studio https://www.linesbyme.studio/ 2024 májusában indult el és dinamikusan nőtt, persze megvoltak a csúcspontok, mint pl a november-december, és az év végére el is fáradtam rendesen. Idén már szerencsére kiegyensúlyozottabb a projektek eloszlása, azt mondhatom, hogy átlagosan havi két live event rendezvényem van, közte kisebb-nagyobb stúdiómunkák, és ez így nagyon fenntartható.
Az idei évben felfedeztem, hogyan tudom újra beilleszteni a reklámszakmát a mindennapjaimba, és elindultam egy izgalmas tanácsadói úton egy kisebb ügynökség számára. A keddjeimet most már az irodájukban töltöm, ahol inspiráló élményekkel, élénk interakciókkal és nagyszerű emberekkel gazdagodom. Mindezek mellett pedig közös sikerek öröme is átjár, ami igazán felvillanyozó!
Ki segítette nektek a legtöbbet, honnan merítettetek erőt?
J.O.: Az upcycling vagy továbbhasznosítás egy olyan folyamat, ami során egy már megunt tárgynak, anyagnak új funkciót tervezünk, és így nem kell kidobnunk, meghosszabbítjuk az életciklusát. Ebből kifolyólag még nagyon gyerekcipőben jár ez az egész, nagyon sok technikán még nekem kellett fejlesztenem az elmúlt 12 év alatt. Főleg a YouTube-ról és a Pinterestről inspirálódtam, és ezek az ismeretlen tartalomkészítők azok, akiknek sokat köszönhetek, mert rajtuk keresztül tudtam elsajátítani ma is alkalmazott technikákat. Az upcycling közösség itthon nagyon pici, azok, akikkel kezdtem, már sokan abbahagyták.
B.F.: Azt gondolom, hogy nekem itt a férjemet kell mindenképpen megemlítenem, mert az, hogy az életünk minden területén 50-50-ben toljuk a mindennapokat, ad lehetőséget arra, hogy én két pici gyerek mellett kezdjek bele nulláról egy saját vállalkozásba https://www.instagram.com/linesbyme.studio/ úgy, hogy neki is van egy saját vállalkozása. Ennek nyilván az az előnye, hogy nagyrészt mi osztjuk be a szabadidőnket, és tudjuk egymást segíteni egy-egy forgatás vagy esemény kapcsán. Ő egy olyan apuka, akinek soha semmit nem kellett elmagyarázni, ugyanúgy tudta, hol a pelenka, mit esznek a gyerekek, elaltatja, hozza-viszi őket stb.
Mi számított a legnagyobb holtpontnak és hogy másztatok ki belőle?
J.O.: Nagy szerencsésnek érzem magam, mert talán soha nem kellett megélnem a stagnálás állapotát. Az Ursuslupus és az Upcycling Productions létrehozása azonban egy hosszú, inkább lassú és fokozatos folyamat volt. Soha nem akartam semmit siettetni; az volt a vágyam, hogy minden természetes módon fejlődjön, hiszen hiszek abban, hogy ez a megközelítés hosszú távon biztosítja a fenntarthatóságot. Emellett időre is szükségem volt ahhoz, hogy a megrendeléseket minőségi szempontból megfelelően teljesíthessük. Gyakran a folyamat nem csupán a termékek megtervezésével kezdődik, hanem először magát az alapanyagot is alaposan meg kell ismernünk – ezek általában kidobásra ítélt dolgok. Az eddigi egyik legizgalmasabb projektünk például a teniszpályák szőnyegborításából készült laptop sleeve volt, illetve a Szigeten hátrahagyott sátrakból készült Sziget-merch.
B.F.: Nekem mindenképpen a reklámügynökség szétesése volt ez. Ha annak ott nincs vége, akkor nincs sem a második gyerekünk, sem a linesbyme.studio. Beletettem tíz évet az életemből, tényleg éjjel-nappal dolgoztam, a COVID alatt visszamentem a féléves kisfiam mellől, egy évig toltam iszonyatosan keményen, és aztán szétesett az egész... Nekem az egy nagy arculcsapás volt, hogy mennyire nincs ráhatásom valamire, amibe minden energiámat belepakoltam. A mai napig vannak utórezgései ennek, amiket már abszolút helyén tudok kezelni, de ez egy nagyon hosszú gyászfolyamat volt. Azt is tudom, hogy nagyon sokat formált rajtam ez az egész, és azok a dolgok, amik most nagyon fontosak az életemben, valószínűleg nem lennének, ha még mindig annyit dolgoznék.
Melyek azok a kiemelkedő eredmények, amelyekre a legnagyobb büszkeséggel tekintetek vissza?
J.O.: 2022-ben Németországból jött egy megkeresés, hogy egy fesztivál Expóra kellene gyártani upcycled goodie bagnek valókat. A feladat nem volt könnyű, ráadásul nagyon kevés pénzt fizettek érte, viszont azt éreztem, hogy ez egy remek lehetőség arra, hogy elkezdjem a tömeggyártás alapjait lefektetni.
Eddig csupán néhány darabot tudtam előállítani, de ezzel a lehetőséggel megvalósítottam azt az alapot, amire az Upcycling Productions is épült: különböző feleslegessé vált anyagokból immár nagyobb mennyiségeket is képes vagyok gyártani. Ez rendkívül lényeges, hiszen az upcycling egy rendkívül sajátos és kézműves folyamat, amely rengeteg energiát és kreativitást igényel, de mára már sikerült viszonylag jól átgondolnom és megszerveznem. Két jelentős impulzust pedig a Rossmann és a Sziget nyújtott számomra.
A Rossmann felkérésére a régi épületháló ihlette futártáskákat terveztük meg, amelyek a csomagolásmentes kiszállításhoz lesznek ideálisak. Emellett a Sziget végre megvalósította az ötletemet, miszerint a hátrahagyott sátrakból egyedi Sziget-merchandise készül a bolt számára. Idén pedig az első jegyvásárlók ajándékcsomagjában egy különleges Ursuslupus táska is helyet kap, így még különlegesebbé téve a fesztiválélményt.
B.F.: Hihetetlen büszkeséggel tölt el, amit az elmúlt 15 év során elértem a kommunikációs szektorban. Rengeteget tanultam, és az évek során sokaknak átadhattam a tudásomat. Különösen örömteli számomra, hogy a linesbyme.studio projektbe belemerültem, még akkor is, amikor szinte mindenki, kivéve 1-2 embert, kétkedve fogadta, hogy valóban elindul, és hogy ebből jövedelmet tudok majd szerezni.
Az első év már önmagában is nagyszerű sikereket hozott, de a második évben úgy érzem, hogy még több fantasztikus ügyfélre tettem szert. Különösen izgalmas volt, amikor idén a Forbes Női Gálán lehetőséget kaptam, hogy a színpadon megosszam a tapasztalataimat arról, milyen érzés anyaként vállalkozónak lenni, és hogyan született meg a linesbyme.studio. Ráadásul az ügyfeleim közül szinte mindenki újra engem keres meg, hogy folytassuk a közös munkát, ami igazán megerősíti a kapcsolatainkat.
Célom, hogy minél több olyan közösséghez és tevékenységhez csatlakozzak, ahol nők találkoznak, támogatják és inspirálják egymást. Hiszek abban, hogy az együttműködés és a tanulás ereje rendkívül fontos, ezért minden hónapban legalább egy, de lehetőség szerint 2-3 alkalommal is részt veszek workshopokon és különböző rendezvényeken. Ez a törekvés számomra nemcsak egyéni fejlődést jelent, hanem egy komoly elköteleződést is a környezetemben élő nőtársaim iránt.
Hogyan érzitek magatokat a jelenlegi helyzetetekben? Milyen álmaitok és céljaitok vannak a közeljövőre és a távolabbi időszakra?
J.O.: Hihetetlen büszkeséggel tölt el, hogy 12 év kitartó munkájának eredményeként egy igazán különleges és világszinten is páratlan vállalkozást hoztam létre. A cégünk egyedi partnerajándékokat tervez, méghozzá a kliens feleslegessé vált anyagaiból és hulladékaiból. Bár sok upcycling márka létezik, amelyek meghatározott alapanyagokkal dolgoznak, olyan vállalkozással, amely bármilyen hulladékot új életre kelt, még nem találkoztam. Ez a különbség rendkívül inspiráló számomra, és bízom benne, hogy a jövőben Magyarország határait is átléphetjük.
B.F.: Az évem kezdeti szakasza fizikailag és mentálisan is rendkívül nehéz volt számomra. Komoly kihívásokkal néztem szembe, de mint minden nehézség, ezek is rengeteget formáltak és tanítottak. Most már tudom, hogy a helyemen vagyok, és jó irányba haladok, még ha ez gyakran apró lépésekben történik is. Néha egy lépést előre teszek, máskor pedig kettőt hátra, de ezt a folyamatot tanulom: türelmesnek lenni, befelé figyelni, és elfogadni mindazt, amit az univerzum elém tár. Számos tervem van, de a gyerekek mellett sajnos lassabban tudom őket megvalósítani.
Ezt is örömmel elfogadom, élvezem ezt az időszakot a társaimmal, és amikor majd egyszer rám zárják az ajtót, nem leszek már szükséges minden egyes altatáshoz. Akkor elérkezik az idő, hogy megvalósítsam a céljaimat. Rengeteg új dolgot szeretnék elsajátítani, hogy a linesbyme.studio szolgáltatásait még szélesebb körben tudjam fejleszteni. Úgy érzem, szükségem lesz egy világos prioritási listára, és fokozatosan kell haladnom a terveim megvalósításában.
Ha lehetőségetek lenne három vágyat megfogalmazni a vállalkozásotok jövőjével kapcsolatban, mik lennének azok?
J.O.: Az első és legfontosabb dolog, hogy legyen elegendő időm a többnyelvű weboldal elkészítésére. A második, hogy minél izgalmasabb és kreatívabb alapanyag-megkeresések érkezzenek hozzánk. Végül, de nem utolsósorban, szeretném, ha megérkezne az első külföldi ügyfelünk is.
B.F.: Az elsődleges célom, hogy még több luxuskozmetikai márka részesüljön a szolgáltatásaimban. Sajnos a mi régiónk gyakran háttérbe szorul ezeknek a márkáknak a világában, így nem kapnak elég forrást és támogatást. Pedig fantasztikus lehetőségek rejlenek a termékeikben, és csodás alkotásokat hozhatnánk létre velük. A második vágyam, hogy minél több inspiráló embert ismerjek meg a live események során. Számomra ezek az interakciók mindig új energiát adnak, és sosem elég belőlük. Végül, szeretnék több időt szánni magamra, hogy több újítást és fejlesztést tudjak megvalósítani a munkámban.