A szakszervezet tájékoztatása alapján megkezdődött a bosszúpontozás folyamata a KRÉTA rendszerében.


A KRÉTA rendszerben név nélkül kitölthető tanár-értékelések most beérkező eredményei alapján sértett tanulók és szüleik állhatnak bosszút tanárokon, állítja a pedagógus szakszervezet.

Május közepe óta a diákok és szüleik véleményezhetik tanáraikat a KRÉTA rendszer keretein belül, ahol anonim kérdőívek állnak rendelkezésre. A beérkezett válaszok között már találkozhatunk olyanokkal is, amelyek egy-egy pedagógust csupán alacsony pontszámmal értékelnek - tájékoztatott a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) a Népszava számára.

Az online íveken általános iskolában a szülők, középiskolában pedig a diákok és szüleik pontozhatják a tanárok munkáját több szempont alapján, két szöveges értékeléstől eltekintve 1-től 5-ig adva pontot. A június 2-ig kitölthető online kérdőívek kapcsán a PDSZ már előre aggodalmának adott hangot, hogy azokkal a diákok vagy szüleik bosszút állhatnak majd az esetleg rossz jegyet adó tanáraikon, a mostani eredmények láttán pedig igazolva látják ezt a félelmüket, mondta el a lapnak a szakszervezet ügyvivője, Nagy Erzsébet.

A szakszervezet korábban kifejezte aggodalmát, miszerint a kormány szándékosan teret ad a tanulók és oktatók közötti feszültségek fokozódásának. E mögött pedig az a feltételezés áll, hogy ezzel próbálja megingatni a tanárok, diákok és szülők szoros együttműködését az oktatás területén.

Az anonimitás elsődleges célja, hogy a diákok és szülők szabadon, őszintén kifejthessék véleményüket a tanárok teljesítményéről. Az így kapott visszajelzések nem csupán informális vélemények, hanem fontos elemei annak a komplex teljesítményértékelési rendszernek, amelyet az intézmények vezetőinek kell kidolgozniuk a tanári munka értékelésére. A diákok és szülők által adott értékelések, amelyek 0-tól 100 pontig terjednek, jelentős hatással lehetnek a tanárok illetményeire is. Az igazgatók tehát szabadon dönthetnek arról, hogy figyelembe veszik-e a tanulói és szülői visszajelzéseket az értékelési folyamat során, és ha igen, milyen mértékben.

A felsőoktatásban már évek óta léteznek hasonló, névtelen értékelési rendszerek. Ilyen például a Mark My Professor ("Értékeld a tanáromat") nevű nyilvános platform, valamint az egyetemek által végzett belső hallgatói elégedettségi felmérések, amelyek gyakran a Neptun rendszerén keresztül érhetők el. Azonban a felsőoktatás sajátossága, hogy az értékelésekben részt vevő felnőtt szereplők közvetlenül érintettek az oktatás folyamatában. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek a vélemények nem mindig mentesek a bosszú-lepontozásoktól, amelyek néha moderálásra is kerülnek a nyilvános felületeken.

Related posts