Ez a varázslatos romantikus film igazi must-have minden szorongó szingli számára!

Ilyen, amikor a kedvenc sorozatgyilkosunkat meggyalázzák.
Laura Piani új filmje izgalmasan járja körül az Y generáció egzisztenciális válságát, a szerelem bonyolult szépségeit és az alkotói munka kihívásait. A történet egy francia nő angliai kalandjait követi, bemutatva, hogy a mindennapi élet mennyire színes és sokrétű lehet. Camille Rutherford főszereplésével készült "Jane Austen tette tönkre az életemet" című alkotás augusztus 7-én debütál a magyar mozikban a bubbling_under forgalmazásában, könnyed és szórakoztató stílusban mesélve el a felnőtté válás nehézségeit és örömeit.
Agathe (Camille Rutherford) a neves párizsi Shakespeare & Co. könyvesbolt szívében tevékenykedik, ahol nap mint nap a könyvek varázslatos világába merül. Civil foglalkozása mellett titkos álma, hogy íróként is megmutathassa magát – azonban már jó ideje egy kreatív válság fogságában szenved. Az irodalom iránti szenvedélye határtalan, különösen Jane Austen művei iránti vonzalma élteti, miközben türelmetlenül várja a nagy Őt, akárcsak a klasszikus regényei hősnői, akiknek életét a szerelem és a sorsfordító események alakítják.
Amikor Agathe, legjobb barátja, Félix (Pablo Pauly) jóvoltából, meghívást kap egy angliai Jane Austen-ihletésű írótáborra, úgy érzi, végre rátalált a helyére. Azonban sorsa váratlan fordulatot vesz: megismerkedik az írónő távoli leszármazottjával, Oliverrel (Charlie Anson), és hirtelen egy bonyolult szerelmi háromszög közepén találja magát. Ahhoz, hogy valóra válthassa írói és romantikus álmait, Agathénak szembe kell néznie a saját belső démonaival, és ki kell derítenie, mi is az, ami igazán fontos számára.
Ahogy a cím is sejteti, egy romantikus mese bontakozik ki előttünk, amely a modern kori Austen-regények világába kalauzol el minket. Ám ez a film nem csupán egy újabb Jane Austen-átirat, hiszen bőven van már belőlük a piacon; inkább egy olyan szerelmi történet, amely a szerző életének és munkásságának hódolataként született. Olyan, mintha a francia Bridget Jonest látnánk viszont, ha úgy tetszik. Bár Piani az egész filmet Franciaország gyönyörű tájain forgatta, mégis ügyesen mozog mindkét kultúra labirintusában, mintha csak otthon lenne.
A történet olyan mesterműként bontakozik ki, mint egy kétszázhúsz évvel ezelőtt született regény, ám a modern világ apró, de figyelemfelkeltő elemei – az okostelefonok, Macbookok és a párbeszédekben felbukkanó kortárs kifejezések és szlengek – időnként váratlanul kirántanak minket a múltbeli mítoszok és romantika öleléséből, visszaterelve a jelen valóságába.
A történetben feltűnő ravasz női karakterek nem csupán a szórakoztatásunkra szolgálnak, hanem mély társadalmi kommentárokat is közvetítenek. A vidéki élet színei és árnyai a cselekmény szerves részét képezik, ám nem klasszikus formában, ahogyan Jane Austen műveiben megszokhattuk. Itt a személyes fejlődés válik a narratíva motorjává, hiszen a karakterek belső utazása alakítja a történet ívét. Austen regényeinek szellemes iróniája és humoros mélységei itt is visszaköszönnek, így a film nem csupán egy egyszerű adaptáció, hanem egy olyan élmény, amelyben a szórakoztatás mellett komoly gondolatok is lapulnak.
Laura Piani rendező-forgatókönyvíró mesterien fűzi egymásba a poénokat, miközben a „Jane Austen tette tönkre az életemet” nem csupán egy szórakoztató romantikus vígjáték, hanem egy komolyabb romkom, amely mélyebb mondanivalóval bír. A film nem fél a nehéz témáktól, mint például a halál, és ezt a nehézséget ügyesen vegyíti a humorral, így a nézők nem csupán nevetnek, hanem elgondolkodnak is. Az érzelmek széles spektrumát vonultatja fel, miközben a cselekmény szórakoztatóan, de mégis tartalmasan pörög.
A film világában nincsenek klasszikus értelemben vett jó vagy rossz szereplők; mindannyian rendelkeznek a maguk gyengeségeivel, mégis szeretni való karakterek. Jane Austen hatása nyomot hagyott az életemen, és itt is érezhető, mintha az angol írónő stílusát idézné meg a történet. Az Agatha szerepét alakító színésznő távol áll a francia romantikus filmek hagyományos hősnőitől, akik gyakran naivak és szenvedélyesek. Ezzel szemben ő egy ügyetlen, önbizalomhiányos, átlagos megjelenésű figura, aki inkább saját különc személyiségével, mintsem vonzerejével hódítja meg a férfiakat.
Bár bátran merít a korábbi évek romantikus vígjátékainak jól bevált kliséiből, a "Jane Austen tette tönkre az életemet" inkább egy olyan alkotás, amely jól illeszkedik a művészmozik vagy a streamingplatformok kínálatába. A cím és a történetvezetés egyaránt arra világít rá, hogy a fikció – legyen szó irodalmi művekről vagy filmes alkotásokról – sokszor torzítja el az emberek elvárásait a szerelemmel kapcsolatban. Rávilágít arra, hogy a valóság és a romantikus ideálok között hatalmas szakadék tátong, amely sokakat megtéveszt és csalódásra kárhoztat.