Természetesen! Íme egy egyedibb megfogalmazás a "Gondok és ötletek" témában: --- **Kihívások és Inspirációk** Az élet tele van olyan pillanatokkal, amikor a nehézségek árnyékot vetnek álmainkra. Ezek a kihívások gyakran próbára teszik kitartásunkat és


Új vezető állt a színpadra az egészségbiztosítási pénztár élén!

Dr. Ács Valéria főorvos, a Maros Megyei Egészségbiztosítási Pénztár orvosi osztályának korábbi vezetője tölti be május 7-e óta ideiglenesen az intézmény vezérigazgatói tisztségét. A sok problémával küzdő rendszer tevékenységének a javítására vonatkozó elképzeléseiről kérdeztük az új vezérigazgatót, aki 2010-'12 között már vezette az egészségbiztosítási pénztárat.

Kérem, meséljen egy kicsit az eddigi életútjáról, tapasztalatairól és jövőbeli elképzeléseiről.

1989-ben szereztem meg diplomámat a Marosvásárhelyi Orvosi és Gyógyszerészeti Egyetem Általános Orvosi Karán. Ezt követően férjemmel, dr. Ács Jánossal együtt Suceava megyében dolgoztunk körorvosként, ahol két évig tevékenykedtünk. 1991-ben, miután férjem sikeresen letette a rezidensvizsgát, Bukarestbe költöztünk. Ott én gyakorló orvosként folytattam pályafutásomat, míg ő az idegsebészeti szakterületen képezte magát. 1995-ben tértünk vissza Marosvásárhelyre, ahol az országos rezidensvizsga eredményeként a háziorvosi szakterületet választottam, és ezt követően két évig Mikefalván dolgoztam gyakorló háziorvosként.

2000 óta tevékenykedem az egészségbiztosítási pénztár orvosi osztályán, ahol főként az orvosi programokkal foglalkozom. Két-három évig pedig az orvosok által nyújtott bejelentett szolgáltatások ellenőrzése is része volt a feladataimnak.

Ez alapján megállapítható, hogy a családorvosok kihívásaihoz sokkal inkább közelít az a szakember, aki tapasztalatot szerzett a területen, mint egy olyan vezető, aki soha nem vett részt a rendszer működésében.

Jelenleg is mély együttérzést érzek azok iránt, akik felkeresnek, hogy megosszák velem a nehézségeiket és aggodalmaikat – megértem őket. 2010-ben sikerrel vettem részt az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által szervezett vizsgán, és 2012 júliusáig a megyei pénztár elnök-vezérigazgatói posztját töltöttem be. Ezt követően 2015-ben újabb vizsgát tettem, és a megyei pénztár orvosi osztályát főorvosként vezettem. Egészségügyi menedzsmentből mesterfokozatot szereztem, majd doktori disszertációmat a "A tuberkulózis diagnózisa a háziorvosi rendelők szintjén" témában írtam. Számos képzésen is részt vettem, többek között kórházi menedzsmentből is van oklevelem. Mivel férjem, aki idegsebészként dolgozik, rengeteget van távol, és gyakran ügyeleteznie kell, nem tudtam összeegyeztetni a saját orvosi pályafutásomat az ő elfoglaltságaival, ezért a család és a gyermeknevelés mellett döntöttem. A képzéseken való részvétel pedig számomra egy lehetőség volt, hogy saját fejlődésemet szolgáljam.

Az egészségbiztosítási rendszer mélyreható ismerete birtokában milyen kihívásokkal nézett szembe az intézmény irányítása? Napjainkban, ha a családorvosokkal és páciensekkel beszélgetünk, egyre csak sorakoznak az elégedetlenségek, mintha végtelen lista állna rendelkezésre a problémákról.

Az előcsarnokban kígyózó hosszú sorok is egyértelművé teszik, hogy komoly humánerőforrás-problémákkal küzdünk, és ezek a kihívások igencsak nagy méreteket öltöttek. Jelenleg nem tudunk vizsgát kiírni, mivel a nyugdíjba vonult kollégák pozícióit szinte lehetetlen pótolni. Az első lépésem az volt, hogy részletesen feltérképezzem, milyen tevékenységeket végzünk, ki mivel foglalkozik, és hol lehetne optimalizálni a munkafolyamatokat. Szembesülnöm kellett azzal is, hogy több kolléga már hosszú ideje túlterhelt, és éveken át nem tudták igénybe venni a szabadságukat. Ráadásul a túlórák kérdése is aggasztó, hiszen sokan félnek a hiányzás következményeitől, így inkább magukra vállalják az elmaradt feladatokat.

Jelenleg 70 álláshelyünk van, ebből 67 köztisztviselői, míg 3 pozíció szerződéses keretek között működik. A köztisztviselők között található három igazgató és három osztályvezető. A fennmaradó állások közül négy üres, kettő pedig felfüggesztett, mivel az egyik kolléga a beteg gyermekét ápolja, míg a másik onkológiai kezelés alatt áll. Az idei évben két munkatársunk nyugdíjba vonult a földszinten, ahol a biztosítottakat fogadjuk. A megmaradt két-három köztisztviselő számára rendkívül nehéz feladatot jelent a több száz ügyfél kiszolgálása, ami miatt a várakozási idő jelentősen megnövekedett, és a sorok hosszúak. Különösen aggasztó, hogy azok között, akik hozzánk fordulnak, sokan beteg emberek, illetve kisgyermekekkel érkeznek, így a helyzet még sürgetőbbé válik.

Milyen ügyekben szükséges intézkednem?

Például előfordulhat, hogy a kártya leáll, másoknak pedig biztosítási gondjaik adódnak. Ilyenkor átnézzük a segédeszközökre vonatkozó dossziékat, és kiadjuk a szükséges jóváhagyásokat.

Kértük az országos pénztárat, hogy legalább egy álláshelyet hagyjanak jóvá, de válasz nélkül maradtunk. Emiatt a földszinti munka átszervezésén kezdünk el gondolkodni. Úgy vélem, hogy egy sorszámkiadó gép beszerzése jelentősen megkönnyítené a folyamatokat és javítaná a hatékonyságot.

Aki a felsőbb emeleteken dolgozik, olyan sajátos feladatkörrel rendelkezik, hogy gyakorlatilag elmozdíthatatlan. Minden egyes köztisztviselő a tevékenységének minden apró részletét ismeri, ami rendkívül kockázatos, hiszen ha valaki hiányzik, a feladat áthárítása másra nehézkes lehet. Gyakran előfordul, hogy ezek a feladatok szigorú határidőkhöz kötődnek, mint például a háziorvosok havi jelentéseinek begyűjtése és a kifizetések lebonyolítása. A dialízisprogram keretein belül bármilyen változás a központokban azonnali rögzítést igényel a rendszerben. Ha egy adat véletlenül kimarad, az a rendszer működését leállíthatja, ami miatt a betegek ellátása ellehetetlenül. Amit ma el kell végezni, azt feltétlenül el is kell végezni. És nem is beszélve arról, hogy az informatikai rendszer (SIUI) működése mennyire bonyolult és problémás.

- Évek óta mondják, hogy javítják vagy kicserélik, ami ha végre megtörténne, mindenki fellélegezhetne. Mikorra várható a változás?

Tudomásunk szerint egy új informatikai rendszer fejlesztésén dolgoznak, amely várhatóan 2026-ban fog debütálni. Ez a megoldás jelentősen megkönnyítené a mindennapi munkánkat. Például a háziorvosoktól minden hónap végén beérkező jelentések átvétele és ellenőrzése, majd a számlák kiállítása, illetve a bejelentett szolgáltatások alapján a kiszámlázott összegek ellenőrzése komoly időt és energiát igényel. Az előírások értelmében minden eszközös vizsgálat és receptírás előtt orvosi konzultációra van szükség, amelyet dokumentálni is kell. Amennyiben a háziorvos több vizsgálatot jelent, mint amennyire páciensei jogosultak, akkor a munkaprogram hosszabbítását kell kérnie, valamint pótszerződést kell kötnie. Hasonló a helyzet a fogorvosokkal is, akik esetében havonta pótszerződés szükséges, és ugyanez igaz a kórházakra és klinikai laboratóriumokra is. Mindez több ezer pótszerződést jelent, ami óriási adminisztrációs terhet ró ránk.

- A megyei szintű háziorvosi ellátottság elegendő mértékű?

Maros megyében jelenleg 277 háziorvos praktizál, akik 265 szerződés keretében végzik munkájukat. Ebből 155 orvos városi körzetben, míg 122 falusi területen dolgozik. A helyzet azonban aggasztó, hiszen körülbelül 42 orvos hiányzik a megyéből. Segesváron öt praxis üresen áll, míg Magyarbükkösön, Alsóköhéren, Kutyfalván és Székelyhodoson egyáltalán nem található háziorvos. Marosludason, ahol 2 praxis üres, valamint Marosszentgyörgyön és Dicsőszentmártonban, ahol 2 és 3 üres praxis van, a háziorvosok száma nem elegendő. Továbbá, Dédán, Makfalván, Kibéden, Mikefalván és Kerelőszentpálon is hiányoznak az orvosok, mindegyik helyszínen egy-egy üres praxis található. Az aktív háziorvosok közül 27-en már betöltötték vagy az idén töltik be a 70. életévüket. 2026-re pedig 44 orvos ér el ugyanehhez a korhoz, akik a Közegészségügyi Igazgatóság és az Orvosi Kollégium engedélyével egy-egy évvel meghosszabbíthatják praxisukat.

Örömmel tapasztalhatjuk, hogy a praxisátvételek folyamata folytatódik: 2024-25 során összesen 19 praxist sikerült átvenni. Ez biztosítja, hogy a betegek ne maradjanak háziorvos nélkül. Májusban a pénztár két orvossal kötött megállapodást Szászrégenben és Szovátán. Az utóbbi helyszínen egy különleges családi praxisátvétel zajlott le, ahol az édesanya praxisát a lánya örökölte, míg egy másik, üresen álló helyet a vő töltött be, akinek nem akadt versenytársa a pozícióra.

Milyen jövedelemre számíthat egy tipikus páciensszámmal működő családorvosi rendelő havonta?

Egy rendelő, amelyhez 2500 páciens csatlakozott, körülbelül 53.000 lej bevételt generál. Ebből az összegből az orvosnak fedeznie kell a különféle kiadásokat: az asszisztens vagy asszisztensek bérét, az adókat, a szükséges anyagköltségeket és egyéb járulékos költségeket. Így a megmaradó összeg meglehetősen csekély. Sokan tévesen azt gondolják, hogy ez az összeg az orvos személyes jövedelme, pedig valójában a rendelő működésének fenntartására szolgál.

Szakorvosaink folyamatosan bővülnek, és várhatóan újabb jelentkezők is érkeznek, akik szívesen kötnek szerződést a biztosítási pénztárral. Ugyanakkor a Közegészségi Igazgatóság esetében lehet, hogy van valamilyen adat, de az egészségbiztosítási pénztárnál még nem találkoztam olyan intézményi szintű előrejelzéssel, amely a következő öt évben a jelenlegi helyzethez képest a szakorvosok számának alakulását mutatná. Jelenleg a rendszerben komoly hiány tapasztalható intenzív terápiás orvosokból, viszont a többi szakterület ellátottsága megfelelő, így a betegek gondozása biztosított.

Sok onkológiai beteg tapasztalja, hogy a járóbeteg-rendeléseken való ellenőrzés vagy a kórházi infúziós kezelések során hosszú órákat kell várakozniuk. Ez a helyzet gyakori panasz, amely komoly kihívások elé állítja őket.

Az onkológiai betegek ellátása több helyszínen zajlik: a sürgősségi osztály mellett a megyei kórház is jelentős szerepet játszik a kezelésükben. Emellett örömmel tájékoztatjuk, hogy szerződést kötöttünk a Topmed magánkórházzal, és május végén újabb együttműködést indítottunk a Medex onkológiai kórházzal is. Július elsejétől a betegek már hozzájuk is fordulhatnak kezelésért. A gyógyszereket, amelyek az onkológiai program részeként elérhetőek, a biztosítási pénztár fedezi, és a háziorvosok is felírhatják azokat. Ezzel a három lehetőséggel igyekszünk csökkenteni a várakozási időt, hogy a betegek gyorsabban hozzáférhessenek a szükséges ellátáshoz.

A betegek száma folyamatosan növekszik, és egyre többen érkeznek más megyékből is, akiket sürgősen el kell látni. Gyakran előfordul, hogy a betegek perfúziós kezelést igényelnek, ami kizárólag kórházi környezetben végezhető, így ezekre a kezelésekre várakozni szükséges. A felújított onkológiai klinika képes sok beteg kezelését hatékonyan ellátni. A pénztári ügyintézés terén elmondható, hogy míg más intézményeknél a köztisztviselők esetleg kevesebb feladatot látnak el, nálunk a munkatársak rendkívül szorgalmasan dolgoznak. Éppen ezért szeretném bevezetni azt a rendszert, ami bizonyos biztosítók esetében már sikeresen működik. Ez lehetővé tenné, hogy az orvosoknak ne kelljen minden hónapban személyesen megjelenniük a pénztárnál szerződést kötni. Mivel minden érintett rendelkezik elektronikus aláírással, a biztosítónál előkészítenénk a szükséges szerződéseket, amelyeket elektronikus úton elküldenénk az orvosoknak. Ők ezt aláírnák és visszaküldenék, ami jelentősen megkönnyítené a folyamatot mindkét fél számára. Még számos más ötletem is van, de ahhoz, hogy ezeket alaposan kidolgozhassam, mélyebben meg kell ismernem a jelenlegi helyzetet.

Related posts