Ha rendelkezik egy ilyen 80-as évekbeli autóval, érdemes különös figyelmet fordítania rá, hiszen valószínűleg jelentős értéket képviselhet!
Ádám Security a Sztárbox után: "Csak azért tudott győzni a ringben, mert hiányzott mellőlem az edzőm."
Be kell vallanunk, hogy a kultikus státuszra törő autók közül a legtöbb már a megjelenésük idején sem volt éppen olcsó mulatság. A legendás járművek között találhatóak olyan modellek is, amelyekből itthon is akadt jó néhány, de manapság már igencsak nehéz egy épen megmaradt példányt találni. Fogjunk neki, és nézzük meg, mely autókat emelte ki a jalopnik.com, akik összeállítottak egy listát azokról a típusokról, amelyek akár befektetési lehetőségként is megállhatják a helyüket.
Ki ne ismerné ezt a nevet? A DeLorean DMC-12 a "Vissza a jövőbe" trilógia révén vált ikonikussá, noha korábban nem igazán aratott sikert a piacon. A DeLorean Motor Company mindig is nehézségekkel küzdött, sosem tudta igazán bejárni a világot sikeres vállalkozásként. Az autók tervezésével is akadtak gondok; sokan úgy vélték, hogy a DMC-12 inkább stílustalan, mint vonzó, és gyorsaságra lett optimalizálva, nem pedig a gyorsulásra. Még mechanikai szempontból sem volt a legmegbízhatóbb, hiszen például a híres műsorvezető, Johnny Carson ajtói is váratlanul záródtak le, amikor először használta az autót. Mégis, 2025-re, több mint négy évtizeddel az utolsó példány eladása után is akadnak vevői. Az elmúlt évek statisztikái alapján a DMC-12 értéke körülbelül 74%-kal nőtt 2019 óta, és néhány ritka darab 25 millió forint körüli áron talált gazdára. Carson DeLorean-jét pedig csaknem másfélszeres áron, egy 2021-es aukción értékesítették, ami részben a korábbi tulajdonos hírnevének is köszönhető. Érdekes módon a "Vissza a jövőbe" filmekben látott replikákért még többet is adnak; az egyik példány például 35 millió forintért kelt el az év elején.
Az egyetlen itthon kapható Deloreant 31 millió forintért kínálja a gazdája.
Az amerikai autóknál maradva, itt van a Buick GNX, ami igazi izomautóként elég erős volt, és kiemelkedett az alapjául szolgáló egyszerű Buick Regal árnyékából. A GNX-et a második generációs Regal gyártásának utolsó évében dobták piacra, és a Buick látszólag királyi búcsút akart adni az alapmodellnek ezzel a különleges kiadással. A 3,8 literes turbós V6-os motorral hajtott GNX 276 lóerőt és 400 Nm nyomatékot produkált, mindössze 4,6 másodperc alatt gyorsult 100 km/órára. Mivel csupán 547 darabot adtak el belőle, és akkoriban egyedülálló volt, a GNX értéke csak növekedett a használt autók piacán, az átlagára az elmúlt években hihetetlen 63 millió forint körül mozgott. 2021-ben az átlagár még inkább 40 millió volt, de 2025-re átlépte az 55 milliós határt. Néhány modellért pedig 90 millió forintot is adtak, ami nem rossz ár egy olyan autóért, amely eredetileg ennek tizedébe került.
A léghűtéses Porsche modellek iránti kereslet az utóbbi években drasztikus növekedésen ment keresztül, és az árak az egekbe szöktek. Különösen figyelemre méltó a Porsche 930, amely, bár híres rossz híréről, folyamatosan növekvő értékével hódít. A 930-as nemcsak a kiemelkedő teljesítménye, hanem a "özvegycsináló" becenevének köszönhetően is sokat mondó, így a legendája csak fokozódik. Az eredetileg 3,0 literes motorral rendelkező modell a 80-as években 3,3 literes erőforrásra váltott, amely 282 lóerőt produkált. Akár a klasszikus 930 3.3-asról, akár a megosztó ferde orr-részű változatról van szó, az autó értéke évről évre folyamatosan emelkedik. 2021-ben a kupé átlagára körülbelül 42 millió forint volt, mostanra pedig már 52 millióra nőtt, míg a kabriók ára 31 millióról 52 millió forintra ugrott. A Targa változat különösen ritka, hiszen mindössze 297 példány készült belőle, és az ára az év elején már 77 millió forint körüli összegre emelkedett. A ferde orr-részes modellek értéke pedig még inkább kiemelkedő, hiszen az elmúlt években a 70 millió forintos határt is átlépték.
Ha valaki sportosabb, könnyedebb autóra vágyik, amely mögött versenyzési tapasztalat áll, akkor a Datsun/Nissan 280ZX ideális választás lehet. Ez a modell 1979 és 1983 között volt elérhető, és a legendás 240/280Z utódjaként jelent meg. Míg elődje, a 240Z értéke csökkent, a 280ZX iránti kereslet folyamatosan nőtt, így egyre népszerűbbé vált. 2019 óta a japán autó ára megdöbbentő, 130%-os emelkedést mutatott, és a szakértők szerint a jövőben még tovább emelkedhet.
Az autó szívét egy 2,8 literes, soros hathengeres motor alkotta, amely kezdetben szívó kivitelben 135 lóerő teljesítménnyel büszkélkedett. Azonban a Datsun nem állt meg itt, és egy turbófeltöltő segítségével megduplázta az élményt, így a motor teljesítménye 180 lóerőre emelkedett. A turbós változat lenyűgöző 7,4 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órára, a továbbfejlesztett felfüggesztéssel párosítva pedig a kor egyik legélvezetesebben vezethető autójává vált. A 280ZX turbómodellek iránti kereslet óriási, és a makulátlan példányok akár 14 millió forintért is gazdára találnak, míg a szívó változatok ára tavaly elérte a 10 millió forintot is. 1980-ban a Datsun piacra dobta a 10. évfordulós kiadást, amely különleges arany és fekete fényezésével tűnt ki, és a gyártását mindössze 2500 darabra korlátozták, így ez a ritkaság már 16 millió forint körüli áron cserél gazdát. Emellett a 280ZX büszkélkedhet egy jelentős versenytörténettel is, hiszen Paul Newman vezetésével szerepelt a SCCA és IMSA versenysorozatokban.
Datsunból itthon egyetlen darab kapható, a kiváló állapotban lévő 240-esért 25 milliót kér tulajdonosa.
A nyolcvanas évek japán sportkocsijainak másik ikonikus képviselője a Toyota MR2, amely egyedi középmotoros, kétüléses és hátsókerék-hajtású felépítésével igazán izgalmas élményt nyújtott a vezetőknek. Az első generációs MR2 1984 és 1989 között debütált, és eredetileg egy 1,6 literes motorral szerelték fel, amely 112 lóerős teljesítményével 8,4 másodperc alatt repítette a járművet 100 km/órás sebességre. Később, a motor kompresszoros felturbózásával a lóerők száma 145-re emelkedett, ami lehetővé tette, hogy a gyorsulás ideje hét másodpercre csökkenjen. Az MR2 nem csupán az egyenes vonalú gyorsaságról szólt; Roger Becker, a Lotus mérnöke által végzett finomhangolás révén a modell a kanyarsebesség mesterévé vált, így a vezetési élmény igazán különlegessé vált a kanyarokban.
Az MR2 értéke folyamatosan növekszik, és a jövőben is valószínű, hogy ez a tendencia megmarad. Az első generációs, kompresszorral szerelt változatok idén 5-8 millió forint között keltek el, míg a szívómotoros modellek kedvezőbb áron is beszerezhetők, ami lehetőséget ad a szűkebb költségvetésű vásárlóknak is. Az 1988-as modellév, amely az első generációs autók utolsó előtti éve, eddig a legmagasabb átlagárral büszkélkedhet, körülbelül 5,5 millió forint körüli összegért. A komolyabb teljesítményű MR2 jelenleg 3,9 millió forintos áron található a legnagyobb hirdetési portálokon.





