A stradolók éhsége továbbra is megoldatlan marad, miután a közlekedési hatóság négyszáz büfékocsit leállított.
A gyártó cég bírósági pert kezdeményezett és megnyerte, ami módosíthatja a hatósági döntéseket.
Gulyás Norbert a Tisza-part festői környezetében, a körös-toroki strandon kínálja finom fagylaltjait, ínycsiklandó gofrijait és egyéb édes különlegességeit minden nyáron. Büféskocsiját két évvel ezelőtt szerezte be, és azóta a strand szerves részévé vált. A nyári hónapok számára igazi sodrásban telnek, hiszen a látogatók özönlenek, és Norbert számára nem adatik meg, hogy akár csak egyetlen napot is pihenéssel töltsön. Most azonban váratlan fordulat következett be: értesítést kapott a közlekedési hatóságtól, miszerint öt napon belül le kell adnia a rendszámát.
- Valakinél az aláfutásgátlóval van probléma, másoknál túlsúlyt írt indoklásként a hatóság. Ám hogy honnan és miért gondolják, el nem tudom képzelni, senkinek nem nézték meg az járművét, mielőtt meghozták a határozatot. Mindenki járt gond nélkül dolgozni a kocsijával, aztán egyszer csak tömegével kezdtek érkezni a határozatok. Senki nem tudja, pontosan mi a teendő, egyszerűen csak le kellett adni a rendszámot, és most itt állunk meglőve a szezon elején - panaszolta Gulyás Norbert.
A büfések úgy sejtik, valamit át kellene terveztetniük az utánfutójukon, de hogy pontosan mit és hogyan, nem tudják, mint ahogy azt sem, utána szükséges-e újra vizsgáztatni a járgányt. Gulyás Nobertnek például ehhez Csongádról a körülbelül hatvan kilométerre fekvő Szegedre kellene majd valahogy eljuttatnia a büfékocsit, és mivel kivonták a forgalomból, nem vezetheti a vizsgahelyig, hanem trélerrel vitetheti jó drágán.
Erre viszont most nincs ideje, ilyenkor van a legnagyobb forgalom a strandon, ahol a büféje üzemel. Naptára ezen a nyáron is tele van a helyi rendezvényekkel, melyik hétvégén hova ment volna fagyit árulni, némelyik 100 kilométerre innen. Lemondja ezeket a munkákat vagy trélerrel drágán odaszállíthatja büféjét. A többletköltséget senki nem téríti meg, sem a többi vállalkozónak, akik szintén jórészt a nyári forgalomból tartanák el a családjukat.
A hoppon maradt büfések mind egyazon hazai gyártótól szerezték be az utánfutóikat. A Blikk értesülései szerint csupán azoknak kellett leadniuk a rendszámukat, akiknél a gyártó cég neve hivatalosan is szerepel a dokumentációban. Azon büfékocsik, amelyek szintén ott készültek, de egyedi járműként vannak nyilvántartva, nem kerültek kivonásra a forgalomból, mivel a hatóság nem kezdeményezett eljárást ezek ügyében.
A Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal 2024. november 7-től kezdődően három évre visszamenőleg vizsgálat alá vonta a szóban forgó pótkocsik első magyarországi forgalomba helyezését. Az ellenőrzés során feltárt súlyos műszaki hiányosságok következtében a közlekedési hatóság az említett napon ideiglenesen megtiltotta e pótkocsik forgalmazását, nyilvántartásba vételét és forgalomba helyezését. Ezen kívül a gyártót kötelezték arra, hogy hajtsa végre a szükséges korrekciós intézkedéseket az összes ellenőrzött járművel kapcsolatban - tájékoztatta lapunkat az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóosztálya. A járművek hiányosságainak megszüntetésére hat hónap állt rendelkezésre, és ebben az időszakban a gyártónak azonnal vissza kellett volna hívnia a járműveket, vagy forgalomból ki kellene vonnia azokat, valamint tájékoztatnia kellett volna a nyilvánosságot a fennálló kockázatokról.
Bár érvényes vizsgával rendelkező járművekről van szó, most mégis kiderült, baj van.
"A gyártó a járműveket a típusbizonyítványban meghatározott paraméterektől eltérően gyártotta, emiatt semmilyen módon nem igazolt azok műszaki megfelelősége, minősége, terhelhetősége, menettulajdonságai. Konkrét példát említve a hatóság egy szóban forgó jármű fizikai vizsgálata során megállapította, hogy a pótkocsi rakomány nélküli saját tömege is jóval nagyobb volt, mint az engedélyében szereplő, rakománnyal együtt terhelhető teljes össztömege. Továbbá tudomása van a hatóságnak olyan balesetről is, amely során a jármű alváza a közúti közlekedés során kettétört. A hiányosságok kijavításáig az utánfutók a közlekedésben - pótkocsiként - nem vehetnek részt, azonban letelepítve használhatóak büfékocsiként. Az Építési és Közlekedési Minisztérium az utánfutók típusjóváhagyásait 2025. május 26-án visszavonta" - tudatta a minisztérium.
Információink szerint, a gyártó cég bírósághoz fordult és meg is nyerte a kormányhivatallal szemben indított pert. A bíróság megsemmisítette a határozatot, így amelyik büfés még nem adta le a rendszámot és a forgalmit, feltehetően annak már nem is kell. Viszont nem tudni, mi lesz azokkal, akik már megtették. Visszakapnak mindent, vagy újra kell vizsgáztatniuk a járgányt? Nem tudja a választ Valkai László, a büfékocsikat gyártó cég ügyvezetője sem. Amíg kézhez nem kapja a bíróság határozatának leiratát, addig nem kívánta kommentálni az ügyet.