2025-től kezdve a Forma-1-es versenyautókba klímaberendezéseket integrálnak, ezzel új dimenziót nyitva a pilóták komfortérzetében. Ez az innováció nemcsak a hőség ellen nyújt védelmet, hanem a versenyek során fellépő fáradtság csökkentésére is szolgál. A


Egyelőre úgy tűnik, hogy a megoldást valamilyen hűtött folyadék jelenti majd, amit a pilóta teste körül keringetnének.

A Forma-1-es versenyautók a globális motorsport csúcsát képviselik, ahol minden egyes alkatrész célja az, hogy maximális sebességet és teljesítményt érjen el. A fejlesztések során kiemelt figyelmet fordítanak a biztonsági rendszerekre, mivel ezek elengedhetetlenek a pilóták védelméhez. A kényelmi funkciók viszont, a verseny szigorú követelményei miatt, háttérbe szorulnak, hiszen a cél az, hogy az autók a lehető leggyorsabb időt érjék el a pályán.

Most mégis úgy tűnik, hogy egy személyautókban elterjedt extrát kapnak az F1-esek: 2025-től légkondival szerelik fel őket. Nem egy klasszikus klímát kell elképzelni: egy egyszerűsített, a versenyzőket közvetlenül hűtő rendszert építenének az autókba. A klíma a FIA szabályai alapján egyes futamokon kötelező lesz.

A szabály konkrét részletei még nem állnak rendelkezésre, de valószínű, hogy a klíma használatára csak akkor lesz szükség, amikor a külső hőmérséklet egy adott küszöbértéket elér. Ez a határ vélhetően a 30 Celsius-fok körüli tartományban mozog, hiszen ilyenkor az F1-es autók pilótafülkéje akár 50-60 Celsius-fokra is felforrósodhat.

A versenyzők számára egy hosszú futam teljesítése már önmagában is rendkívül megterhelő feladat, amelyet a pilótafülkében tapasztalható, szinte elviselhetetlen hőmérséklet csak tovább fokoz. Ez a környezeti tényező nem csupán a sofőrök fizikai állapotára, hanem döntéshozatali képességükre is komoly hatással lehet. Így a klíma nemcsak kényelmi, hanem biztonsági szempontból is elengedhetetlen berendezésnek minősül.

Az FIA jelenleg az új, egyszerűsített hűtőrendszer prototípusának tesztelésén dolgozik, amely a versenyzők komfortérzetét hivatott fokozni. A tervek szerint a berendezés egy hűtött folyadékot keringetne a pilóta teste körül, hogy enyhítse a nagy sebességek és a nyitott kabin okozta hőséget. A hűtött levegő alkalmazása viszont nem megvalósítható a versenyautók sajátos körülményei miatt. Azokon a versenyeken, ahol ezt a rendszert bevezetik, várhatóan a versenyautók minimális súlyát is néhány kilóval megemelik, hogy biztosítsák a megfelelő teljesítményt és biztonságot.

Related posts