Lázár János bejelentette egy ambiciózus vidéki vasútfejlesztési program indítását, amely célja a helyi közlekedés modernizálása és a vidéki térségek gazdasági életeinek fellendítése.


A kormány 600 milliárd forint körüli összeget kíván befektetni a Szeged-Kecskemét-Cegléd-Budapest vasúti vonal fejlesztésébe és modernizálásába.

Magyarország kormánya az elmúlt száz év legnagyobb alföldi vasútépítési fejlesztésére készül a következő két évben, mintegy 600 milliárd forintot tervez a Szeged-Kecskemét-Cegléd-Budapest vasúti térség fejlesztésére és átalakítására - jelentette be az építési és közlekedési miniszter csütörtökön Kecskeméten.

Lázár János a Szemereyné Pataki Klaudia kecskeméti polgármester vezetésével zajló "ÉKM-csúcs Kecskemét" plenáris találkozót követő városházi sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a Fidesz az egyetlen olyan politikai közösség, amely az Alföld fejlesztését fontosnak tartotta az elmúlt harminc évben, ennek eredménye az is, hogy a korábban agrárváros Kecskemét mára ipari várossá vált. Nagyrészt a polgármester és csapatának az érdeme, hogy a városban "a semmiből létrehozták Európa egyik legfontosabb és Magyarország legnagyobb autóipari centrumát", megszületett Kecskeméten a legnagyobb európai Mercedes-gyár és Magyarország legnagyobb autóipari gyártókapacitása.

A miniszter bejelentette, hogy új intézkedések lépnek életbe, amelyek célja a gazdaság fellendítése és a lakosság támogatása.

az újonnan épülő szegedi autóipari központ miatt és a debreceni autóipari gyártás kiszolgálása érdekében újjáépítik a Szeged-Kiskunfélegyháza és a Kiskunfélegyháza-Cegléd vasútvonalat.

A vasútfejlesztés egyik fő mozgatórugója a munkaerő mobilitásának növelése, amely lehetővé teszi, hogy az emberek egyszerűbben jussanak el munkahelyeikre. Emellett fontos szempont az árumobilitás is, hiszen a termékek gyorsabb és hatékonyabb eljuttatása elengedhetetlen a nyugat-európai piacokhoz való kapcsolódáshoz.

Először a Kiskunfélegyháza és Szeged közötti vasúti pálya korszerűsítése és két nyomvonalúvá alakítása kezdődik, amelynek költsége körülbelül 175 milliárd forint. Ezt követően 3,5 milliárd forintból tervezik meg a Kiskunfélegyházától Ceglédig terjedő vasúti szakasz szintén két nyomvonalúvá történő átalakítását - nyilatkozta.

Kiemelte, hogy mindkét projekt jelentős hatással van Kecskemét városára, ahogyan a lajosmizsei vasútvonal újjáépítése is, amely szintén két szakaszban valósul meg Budapest irányába. Az első ütem a Kecskemét és Dabas közötti szakasz munkálataival indul, amelyhez körülbelül 190 milliárd forintot fordítanak, ezt követően pedig a Dabas-Budapest szakasz következik, amelyhez 177 milliárd forintos költségvetés áll rendelkezésre.

A vonalhálózat fejlesztésére, az elektromos árammal való ellátás biztosítására és a modernizálásra az Európai Unió támogatásai mellett a magyar kormány hitelfelvételi lehetőségeket is igénybe vesz.

A miniszter kifejtette, hogy a kecskeméti vasútállomás újjáépítése már régóta napirenden van. Emlékeztetett arra, hogy a város kész tervekkel várja egy intermodális közlekedési csomópont létrehozását, így a térségi vasútfejlesztésekkel párhuzamosan a Magyar Államvasutak a következő évben saját hatáskörében nekilát a pályaudvar modernizálásának. A projekt részeként a parkolási lehetőségek javítása és az autóbusz-közlekedés átszervezése is szerepel.

Lázár János a térség közlekedésfejlesztésével kapcsolatban hangsúlyozta, hogy az M44-es gyorsforgalmi út építése a befejezéshez közeledik, és a projekt utolsó, 30 kilométeres szakaszát várhatóan jövő tavasszal adják át a forgalomnak. A kormány az elmúlt 10 év során összesen 560 milliárd forintot fordított a fejlesztésekre, melynek eredményeként sikerült összekötni Kecskemétet és Békéscsabát az M5-ös autópályával.

Beszámolt arról is, hogy elkészülnek a régi 5-ös főút Kecskemét és a Mercedes-gyár közötti mintegy 2,5 kilométer hosszú szakaszának négysávosítására, valamint a 44-es főutat az 5-ös főúttal való csomópontjától a 445-ös út becsatlakozásáig tartó rész szintén négysávosítására vonatkozó tervek. Megtervezik továbbá az 52-es és az 54-es számú főutak mintegy 3,5 kilométer hosszú összekötését is. Ezek tervezési költségére mintegy 500 millió forintot különítenek el.

A Mercedes-gyár fenntartható működésének egyik kulcsfontosságú eleme a magasan képzett munkaerő megléte, amelyről szólva a szakember hangsúlyozta, hogy a Kecskeméti Szakképzési Centrum Kada Elek Technikum fejlesztése érdekében 12 milliárd forintos beruházást indítanak. Ez a projekt már néhány éve folytatódik a Rudolf-laktanya területén, ahol eddig három új épület készült el. A jövőbeni három további épület megvalósítása érdekében pedig határozott lépéseket tervez, és a kormányhoz fordul, hogy biztosítsa a beruházás teljes körű befejezését Kecskeméten, elkerülve ezzel a torzó projektek kialakulását.

Lázár János bejelentette, hogy 2025 végére 3,5 milliárd forint értékben megújul a Halasi úti felüljáró. A felújítást a Magyar Közút saját hatáskörében fogja lebonyolítani.

Related posts