Új korszak kezdődik az autósok számára az uniós rendelet életbe lépésével – ez a változás nem csupán az újonnan forgalomba helyezett járműveket érinti!
Sydney van den Boschot a születendő kislánya neve miatt kritizálták: "Hálás vagyok a szüleimnek, hogy nem Gizellának hívnak."
Az Európai Unió adatvédelmi rendelete, más néven Data Act, arra hivatott, hogy az uniós állampolgárok számára szélesebb körű kontrollt biztosítson a modern technológiák – mint az okostelefonok, intelligens otthonok és autók – által róluk gyűjtött adatok felett. Míg a jogszabály 2024 elején életbe lépett, tényleges végrehajtása csupán 2025. szeptember 12-én indult el.
A rendelet kötelezi a gyártókat arra, hogy világosan közöljék:
A német ADAC autóklub szerint az autók megdöbbentően sok információt gyűjtenek a vezetési szokásokról, a sebességről, sőt, akár a tartózkodási helyről is. Az új szabályozás ezért nem csak az új modellekre, hanem a már forgalomban lévő járművekre is vonatkozik.
Mostantól az autós jogosult:
A változás nemcsak adatvédelmi kérdés, ugyanis az adataik segítségével az autósok például olcsóbb biztosítást köthetnek, ha megosztják a vezetési adatokat, gyorsabb hibadiagnózis készülhet a szervizben, és a garancia elvesztése nélkül választhatnak független műhelyt.
A gyártóknak kétféle hozzáférést kell biztosítaniuk az autósok számára:
közvetlenül - például mobilalkalmazáson keresztül,
A kérés benyújtása a gyártó hivatalos weboldalán keresztül történhet, ami lehetőséget biztosít a közvetett kommunikációra.
A szabály lényege, hogy a járműadatok többé nem maradhatnak kizárólag a gyártó zárt rendszerében. Az autótulajdonos döntheti el, ki és mire használhatja az adatokat - például független szervizek vagy harmadik fél szolgáltatók számára is elérhetővé válhatnak.
2026 szeptemberétől a szabályozás újabb szigorításokat hoz: minden újonnan gyártott autót úgy kell kialakítani, hogy a tulajdonos számára automatikusan elérhetővé váljanak az adatok.
Bár a fogyasztói jogok megerősítése és az átláthatóság a cél, az autógyártók aggályokat fogalmaznak meg, miszerint ez potenciális üzleti kockázatot jelenthet, hiszen bizonyos technikai információk nyilvánosságra kerülhetnek. Az adatvédelmi szakértők figyelmeztetnek: ha valaki gondatlanul osztja meg autója adatait, az akár a saját biztonságát is veszélyeztetheti. A kérdés tehát az, hogy az autósok valóban kihasználják-e az újonnan megszerzett jogaikat, vagy inkább továbbra is a régi, zárt rendszer előnyeit élvezik?




